fredag 10 februari 2012

DEBATT: UNGDOMAR.SE.


Budolicious: Jag vill att bröst ska vara sexuellt laddade.
ankzor: Gillar att kvinnobröst är sexuellt laddade, finner det trevligt.

Det är ingenting som vi vill ta ifrån er. Sexualiserandet av kvinnors bröst är inte ett problem, det är tvångssexualiserandet som problematiserar. Många töser finner deffade mäns bringor sexuellt attraherande & det fungerar utmärkt att dessa är det trots att dom tillåts vara synliga i parker & på badhus.

Rekommendation för dig:

Ur texten: "Problemet är inte att karlar (& mången dam) uppskattar klyftor, pigga bröstvårtor & könseggande put under tyger. Problemet är tvångssexualiseringen som leder till att kvinnor berövas en frihet som män kan ta för given."

Myksa: Så jävla less på alla fånerier. Lägg energin på något nyttigt istället. [zzz]

Det handlar inte bara om bara bröst, det handlar om att se symptomen (& önska radera dessa) av det sjuka som signalerar att ett lands halva befolkning har kroppsdelar som klassas vara förargelseväckande avdraperade likt hos en exempelvis badande varelse från andra halvan. Det mest komiska/tragiska är att det inte ens enbart handlar om att brösten ser olika ut (varför nu detta skulle vara ett OK argument) då det är bröstvårtorna som fasar folk. Vad som omringar dom går för sig.

Rekommendation för dig:

Ur texten: "Därför tolererar jag inte topptvånget. Jag tolererar inte att mina bröst ska påtvingas spelreglerna där dom är någonting konstant stämplat som farligt utvikningsmaterial att mysa med vid samlag. Jag tolererar inte att sexualiserandet av min kropp ska hämma min fria sfär. Jag tolererar framförallt inte att leva i ett samhälle som tillämpar systematiskt, legitimt förtryck på mig av den enkla anledningen att jag föddes med en vagina mellan benen. Mina bröst är inte farliga krigsvapen. Mina bröst är inte stoltserande exhibitionism. Mina bröst är inte blinkande knullsignaler. Mina bröst är bara bröst."

passaro: I delar av världen går folk ut och demonstrerar mot sådant som förtryck från staten("riktigt" förtryck), i Sverige skall man göra det för att bröst skall få hänga fritt. Oh well.[rolleyes]

Från Wikipedia:
Termen förtryck används ofta för att beteckna hur en grupp hålls nere med hjälp av maktbefogenheter, med oberättigat våld eller med samhälleliga normer.

& vad vi har här är en samhällelig norm som finner stöd i lagboken & som gäller ett kroppsområde både män & kvinnor har men som bara inskränker på en av gruppernas självbestämmanderätt över hur att hantera sin kroppsliga (o)frihet.

trubbig: Det är så svårt att ha en åsikt.

Läs gärna in dig på Tuttrevolution.blogspot.com & se vilka tankar som väcks :) Skriv gärna en kommentar eller ett mail om du undrar någonting.

ankzor: Vill kvinnor springa runt med brösten bara så får de göra det såklart, varför skulle de inte?

För då kommer vakter & poliser.

Tickstart: tabun är fula morsor som ammar, blä
varför ammar inga milfs sina barn [cry]


Förstår inte om du är seriös med detta eller om det är ett försök till humor som dessvärre går mig förbi. Oavsett är det karaktäristiskt för vad vi kämpar emot då det är ett uttryck för tvångssexualiserandet. Det är OK så länge det ses som sexuellt (den snygga morsan med dom sexiga, accepterbara brösten) men hemskt då det är avsexualiserat (den fula morsan men dom skabbiga tuttarna). Huruvida bröst är accepterade eller ej ska inte utgå från huruvida dom är sexiga/i ett sexuellt sammanhang eller ej. Dom ska tillåtas att vara både supersexuella & avsexualiserade beroende på när, hur & varför.

Tror inte många män är så dumma att dom inte begriper att sammanhang spelar in. Jag har så pass stor tilltro till mäns förmåga att vara kapabla att jag inte tror att merparten finner problem att inse att en ammande morsa & badande kvinna inte nödvändigtvis behöver sexualiseras på samma sätt som porraktrisens Redtube-tuttar eller dejtens schyssta klyfta.


JOINA PÅ FACEBOOK: TUTTREVOLUTION.

3 kommentarer:

Sara S sa...

Just saying...

http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/396246_3223554590892_1327300431_3207260_1137381850_n.jpg

Alina sa...

Jag tycker att ni borde designa stickers och affischer, det hade varit trevligt att hjälpa till tuttrevolutionen genom att fördela dem när jag själv inte kan vara med än sålänge. :)

TUTTREVOLUTION sa...

Sara S:
Fantastisk! (:

Alina:
Alla som är tuttrevoltörer kan på eget bevåg skapa stickers eller affischer, det är det som är så härligt & enkelt med engagemanget - att det kan ske fritt & ur egen tanke & aktion.

Jag intresserar mig också för detta men har ej haft möjligheten & tiden än men den som har det i dagsläget får gärna sätta igång!

/Marielle