tisdag 20 juli 2010

DET SLOG ÖVER EN NATT.

Tidigt blir man medveten om att naken, det är något man inte visar sig offentligt. Tidigt upptäcker man att det finns en skillnad mellan tjejer och killar och tidigt täcker man för sina bröst, redan innan man har några. Jag vet inte varför, antagligen något gammalt som ligger kvar och gror som ogräs i en blomsterrabatt. Första gången någon annan tog på mina bröst var nog i mellanstadiet. Det vad på gränsen in i puberteten och killarna hade väll börjat få nys om det där med att tjejer har bröst och ingen snopp. Jag hade inga direkta bröst då, bara två små knortar som väntade på att växa till sig.

Det slog över en natt. Ena dagen var killarna i klassen helt normala och tänkte inte alls på kvinnliga behag. Nästa så skulle de känna och klämma på oss stackars flickor som inte visste riktigt hur vi skulle reagera på hela situationen. Jag minns att de jagade oss och fick de tag på oss så höll de fast oss och någon tog på våra bröst och sa nått i stil med "balla balla balla". Vi klöste och rev dem med våra utsparade naglar, jag och mina tjejkompisar. Jag vet att jag bet dem ibland. Så hårt jag bara orkade. En gång sparkade jag till och med en kille på pungen så han låg och kved i säkert en halv timma. Han fick jätte ont och jag blev lite skamsen och fick skäll av fröken, trots att jag inte börjat med bråkandet. Det var ingen vuxen som direkt tog tag i detta vad jag minns, de tyckte väll att vi lekte. Det gjorde vi ju också men jag tyckte faktiskt inte att det var en så skojig lek att bli fasthållen och kladdad på.

I högstadiet var killarna ännu värre. Kanske hade det att göra med att våra, alltså tjejernas, bröst hade växt. De försökte med alla möjliga medel att få en skymt av dessa åtråvärda fettklumpar. Ibland smög de in i våra omklädningsrum och försökte se oss när vi duschade. Vi var såklart inte dumma i huvudet och visste precis när de skulle komma så man var ju alltid förberedd. Jag gillade mina små bröst som hade börjat växa till sig och se sådär tuttiga ut. Först växte det ena mycket snabbare men efter ett tag kom det ikapp. Jag kunde till och med ha riktig bh. Bh ja, dessa otroliga uppfinningar som man forma ens bröst till perfektion. Ja bh är en bra grej, men det betyder inte allt man vill stänga in pöjka i en för alltid. Självklart ville killarna se våra bröst, de hade ju inga egna och det skulle dröja många år för de flesta av dem att få se ett par äkta (implanterade eller ej) tuttar live.

Hur kommer det sig då? Ja kanske för att inga kvinnor visar sina bröst offentligt på det sättet som killar kan visa sin bara överkropp. Jag tror att om man skalar av hysterin kring ett par nakna kvinnobröst som finns redan i den unga åldern så slipper man mycket av de där trakasserierna. Man slipper även vuxna som försvarar kladdandet med "men killarna är så nyfikna i den åldern". För vem skulle vara nyfiken på något så alldagligt som ett par tuttar? Om det bara var så att brösten var något alldagligt, vilket de inte är. Inte än...

Tänkte tillbaka på när jag och Emelie åkte buss till ett badställe i Sthlm. Där fanns det många killar med bara överkroppar men inte en enda tjej med ikädd bikini. Min klänning klibbade och jag hade god lust att ta den av mig och i alla fall stå i bikini. Något sa mig dock att jag inte borde göra det. Att jag skulle se för lättklädd ut, få massa menande blickar och kanske till och med en och annan tillsägelse. Hade jag då också tagit av mig överdelen och låtit mina små bröstvårtor skåda dagens ljus och fått luftas i det fria så hade jag antagligen blivit utslängd från bussen.
/Frida.

HAR DU OCKSÅ EN TEXT DU ÖNSKAR SPRIDA? SKICKA IN DEN TILL TUTTREVOLUTION@LIVE.SE

JOINA: TUTTREVOLUTION.

2 kommentarer:

Linn sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
TUTTREVOLUTION sa...

Linn Jimmerholt:
Sprid på, uppskattas enormt!

/MARIELLE